Tijdens de nationale kringloopdag op 10 oktober wisten veel mensen de
voordelige shops te vinden. "We zijn laaiend enthousiast. De bij ons
aangesloten kringloopwinkels hebben tijdens de kringloopdag duizenden gasten
mogen verwelkomen. Ik krijg zelfs meldingen van winkels die 30 procent meer
klandizie hebben gehad dan anders", vertelt Harry Slotema, directeur
van de branchevereniging.

Oorzaak populariteit
De economische crisis mag dan samenvallen met de toenemende populariteit van
de kringloopwinkels, dit is volgens Slotema niet de oorzaak van de toeloop. "De
gêne bij het publiek om bij een kringloopwinkel te kopen is eraf. Je zou
kunnen zeggen dat we meeliften op de toenemende belangstelling voor
duurzaamheid."

"Maar ik denk dat vooral de toenemende professionalisering van de
kringloopbedrijven heeft bijgedragen aan de populariteit. Die
professionalisering is ook voor de consument merkbaar. De winkels ruiken
tegenwoordig bijvoorbeeld frisser, vroeger werd er namelijk veel gerookt.
Ook is het aanbod nu veel ruimer en is het wat netter uitgestald, waardoor
het allemaal wat aantrekkelijker oogt", aldus Slotema.

Unieke spullen
Bij binnenkomst van de Z24-verslaggever bij kringloopwinkel ‘De Lokatie’ in
Amsterdam, hangt er inderdaad geen sigarettenlucht. In de etalage staan twee
stoelen, een tafel en wat ander bijna antiek aandoend meubilair, uitnodigend
opgesteld.

Voor de deur van kringloopwinkel staat een echtpaar van ongeveer midden
vijftig een salontafel in te laden in hun zwarte Mercedes A klasse. "Nee,
we kopen normaal niet bij de kringloop", zegt de man. Hij is casual
gekleed in het zwart. "We hebben een restaurant in Loosdrecht. Voor ons
personeel hebben we boven het restaurant een ruimte waar ze kunnen
ontspannen en pauze kunnen houden. We hadden nog een leuk tafeltje nodig
voor die ruimte en wilde niet zo’n modern duizend-in-een-dozijn ding",
vertelt zijn hoogblonde vrouw. Voor een prikkie tikten ze hier een houten
tafeltje op de kop.

In de winkel struinen verschillende klanten een beetje rond tussen de
schappen. Een oudere man met een rugzakje bekijkt een peper-en-zoutstelletje
dat in een oranje stellagekast opgesteld staat tussen andere
keukenspulletjes. "Ik kom hier ongeveer een keer per week",
vertelt de gepensioneerde heer.

"Niet zozeer uit milieuoverwegingen of omdat het zo goedkoop is. Sommige
spullen kun je voordeliger bij Blokker halen tegenwoordig. Ze hebben hier
vooral bijzondere spullen die je in de gewone winkels niet meer tegenkomt,
dat vind ik leuk. Of ik de afgelopen jaren iets heb gemerkt van de
professionalisering van de kringloopwinkel?" Hij lacht, haalt zijn
ronde leesbrilletje van zijn neus en zet hem in zijn grijze haar. Hij
vervolgt iets zachter: "Niet echt. Alleen de prijzen van de spullen
zijn omhoog gegaan."

Prijzen gestegen
Dat de prijzen van de kringloopwinkel wat zijn gestegen beaamt een
vrouwelijke klant in de winkel. "Ik kom hier maandelijks en koop
voornamelijk huisraad. Voor kleding ga ik weer naar een andere
kringloopwinkel. Overal zijn de prijzen omhoog gegaan. Je vindt hier ook een
breder publiek. Vroeger kwamen hier vooral mensen die het niet breed hadden.
Nu zie je ook figuren, yuppen enzo, die hier niet voor de lage prijzen
komen, maar om iets bijzonders te kopen."

Een man struint samen met zijn zoontje van een jaar of acht en diens vriendje
tussen de knuffelberen en de spelletjes. "Mijn zoontje zit hier vlakbij
op school dus lopen we vrij vaak binnen. Ik koop hier bijvoorbeeld altijd
een knuffelbeest voor de hond. Die mag hij dan helemaal stukmaken, het kost
immers toch bijna niets. Voor mijn zoon neem ik ook weleens iets mee, een
knuffel of een spelletje ofzo. Verder kun je hier heel goedkoop bierglazen
kopen. Voor maar 40 cent per stuk is het niet zo erg als ze snel weer aan
diggelen gaan."

Klein huisraad en textiel in trek
Bij de afdeling meubels is het rustig. Dit klopt met de constatering van
Slotema dat met name klein huisraad en textiel goed verkopen bij de
kringloopwinkels. Meubelstukken wat minder. Dit is misschien maar goed ook,
want er komt ook minder gebruikt meubilair binnen bij de kringloopbedrijven
dan het kleinere spul.

Dat de laatste tijd meer mensen bij de kringloopwinkel kopen merkt ook de
caissière van De Lokatie, Herma Blijleven. De vrouw van bijna vijftig met
rood, krullend haar, werkt al tien jaar bij verschillende
kringloopbedrijven. "Tegenwoordig komen hier inderdaad meer mensen. Ook
figuren die genoeg te besteden hebben, die zag je vroeger bijna niet."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl